Från Kina till Kräftriket

Nu är jag tillbaka från min resa och har redan börjat slå rot i min soffas gröna tyg.

Det har varit flitigt dokumenterat på Asienresan med min "nya" kamera(ja, den var åtminstone det innan resan).
Jag ska dela med mig av några bilder så småningom, och kanske en och annan anekdot.

Nu bär det av till Kräftriket, ett ytterst skrämmande namn på ett område kan jag tycka. Jag kommer titta mellan varje hus efter bilstora svarta kräftor. Kanske kommer jag inte få se någon, men klapprande klor är jag säker på kommer eka längs de ödsliga, istäckta gatorna. Så vad ska jag göra i Kräftriket? Där hålls kursen i Kinesiska som jag bestämt att jag ska hinna med.

Här kommer ett par smakprov på Kina. Närmare bestämt från staden Suzhou.

*

 

En kavat katt vässade klorna vid en av kanalerna som flitigt användes att frakta turister på.

 

 

Vi gick vilse bland de trånga gränderna och de många kanalerna. Men det är oftast så man får se saker utöver det vanliga, eller får se det som är andras vardagliga.



Kommentarer
Bella

Kräftriket fick mig att tänka på cancer, så se upp, säkerligen livsfarlig strålning överallt!

Du kommer nog finna tid till kinesiskan, nu när du kan öva på ritplattan kommer det gå galant :)

2012-01-16 @ 16:19:16
URL: http://bellsebubbsan.blogg.se/
Caroline

Om det du beskriver hade existerat hade jag flyttat dit direkt. Ja skulle bli bästis med alla kräftorna och tillsammans hade vi kunnat bildat familj och levt lycklig för alltid! :.) Kul att bloggen är igång igen, har saknat inläggen!

2012-01-17 @ 22:30:25
Veronica

Åh jag är evinnerligt glad över att du snappat upp bloggandet igen! Fint med några Kina-bilder, håller med om att man får uppleva det mest vardagliga när man kringlar sig vilse i träsket. Och KUL, du hoppar på kinesiskan där, storslaget - det är allt bra med språk.

2012-01-21 @ 19:26:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0