Småländsk förnimmelse

 

John Bauer är en av mina favoritkonstnärer.

 

Dels för att han skapar känslan av ljusa sommarnätter som ingen annan, dels för att han fångar detaljer som får sagan att leva.

 

Sen kanske det är för att hans motiv är fångade alldeles i närheten av mitt barndomshem och har en något nostalgisk innebörd för mig. Jag menar inte att älvor dansar på ängarna utanför mitt hus, även om jag i dimman många gånger sökt dem, utan inspirationen till landskapet i hans målningar fick han vid sitt sommarställe som låg vid Bunnström.

 

Jag hoppas att jag ska kunna spendera några ljusa nätter söderut denna sommaren.



Kommentarer
Veronica

Ja, väldigt speciell stämning över Bauers konst. Kul att det inte bara ligger dig nära hjärtat, utan även nära där du är ifrån:) När jag väl tänker efter känns hans konst lite som om det vore asiatiskt inspirerat, typ kinesiskt. Sammanträffande eller bara överanalys, men det finns någon känsla där som påminner om det stora i det lilla (sagan), och om det okända..

2011-05-03 @ 19:06:38


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0