Tidens inverkan

Skoltröttheten har intagit min kropp på ungefär samma sätt som kräksjukan intagit sina arma offer i denna Guds förgätna tid. Jag lever i ett nu som kommer att inträda först om cirka 6 månader och inte bara mitt sinne vill dit utan hela min kropp skriker efter att få färdas vidare till denna framtid. Det är både tröttsamt och meningslöst, att önska bort en del av sitt liv menar jag. Kanske ska man ta vara på den korta tid vi har på jorden… Carpe diem! Jo då, den klyschan har jag hört några gånger vid det här laget. Men jag försöker verkligen anamma det, för jag känner vad dess motsats gör: Den gör nuet förbannat tråkigt.

Det jag längtar efter är resan som kommer att ske efter sommaren, en resa till Kina. Det har varit min dröm ända sedan barnsben att skåda de kinesiska templen med sina draksmiderier, de dimhöljda bergen och de vida stäpperna. Min bild av Kina kan vara gravt romantiserad men om jag mixar det med de skräckscenarion som målats upp för mig om detta land med hundätande empatilösa massmänniskor så tror jag att jag är förberedd på det mesta i den fruktade ”kulturkrocken”.

Här är de filmer som, med all rätt, brer på min romantiska bild. Det är mästerverken, Hero; Crouching tiger Hidden dragon, och; House of flying daggers.


Hero:


bildkälla

Tillbakablickar formar handlingen och sceneriet tar olika vackra former för varje dåtidsresa.

 

 

Crouching tiger Hidden dragon

Bildkälla
En hjärtknipare med ett slut som inte går att sluta att försöka tolka.


House of flying daggers





















Konspirationer gör kärleken omöjlig och även denna historia kan framkalla en liten tår i ögonvrån.

Och detta var min långa väg till 3 filmtips som alla är en otrolig fröjd för ögat.


Kommentarer
Veronica

Känner lite detsamma med dig, skoltröttheten är oslagbar just nu. Men jaså ni ska till Kina, bara? Eller är det Kina plus alla andra fjuttiga länder ni vet, typ inget märkvärdigt bara USA, Sydamerika och så ja ni vet. Men KINA ska vi i alla fall till!:)??



Kul med lite filmtips dessutom, jag är lite väck vad gäller Kina som land, miljön och dess kultur. Har dock inte tidigare tänkt på den romantiska bild du ger av landet, utan mer på rådande politiska förhållanden, men när du säger det så. Det ligger något magiskt över miljön... Får ta och kolla in lite kinesiska filmer härnäst:)

2011-02-10 @ 23:32:33
URL: http://www.metrobloggen.se/libfina


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0