Pep talk från fortet

Ingenting är omöjligt!
Ingenting är oooomöööjligt på fortet!!! Den frasen skrek Gunde sig hes på. Jag vill till det där fortet, och jävlar vad jag ska möjliggöra alla mina strävanden.

Men det är ju faktiskt inte riktigt sant.

Det där Gunde sa menar jag. Vissa saker var ju omöjliga. För de gick ju på tid. Och att rulltelirultan skulle klara av att simma ut till bojen, hämta nyckeln och klättra upp för fortets hiskeligt stupande vägg kan faktiskt anses omöjligt. Iallafall om man tänker på ledtråden. Den som alltid brann upp långt innan rulltelirultan ens kommit i närheten.

Jag känner med rulltelirultan nu, även om jag som barn visserligen skrek och slängde chipsen på tv-rutan i frustration över hennes något flegmatiska försök.

Men hon visste ju att hon inte skulle hinna, det kan jag förstå nu. Men Gunde han skrek ”SKYNDA, SKYNDA, ingenting är oooomöjligt” lika begeistrat som om det vore elitidrottarn i fortväggsklättring som var på väg att slå nytt världsrekord!

 

Så i vår värld ser saker och ting liknande ut. Ingenting är omöjligt, men utan tid är de det, med en inre Gunde kan vi peppa oss själva till att försöka hinna ändå…det är vad jag kallar en paradoxalt slående sensmoral.

 

Men jag känner mig så himlans mycket som rulltelirultan och min inre Gunde verkar död.



Kommentarer
Jennie

Jag dör av skratt!! Kastade chips!! Hahahaha :.)

Du är inte den där rultan, du kommer klara den här uppsatsen galant!!!!

2010-11-30 @ 23:58:29
Therése

Tack!

Men det är inte bara uppsatsen, det är allt. Försummelsen av livet och drömmar, för att låta lite lagom djup i kontexten fångarna på fortet.

2010-12-01 @ 00:22:24
URL: http://yurei.blogg.se/
Veronica

Joe, man känner väl igen sig det gör man. Just i det där med rultan - att bestiga berg är ju inte vardagsmat satsäga. Förresten, kul text. Fin nostalgitripp till Gunde, dalmål och alla fångarna och till en större kontext.

2010-12-01 @ 22:25:07
crill

Men, man kan inte uppfylla alla drömmar på samma gång, nu tar du pluggandet, i höst blir det resa, det kommer allt eftersom. Jag kan fixa fram en Gunde åt dej, en som står utanför din balkong varje dag och skriker " Ingenting är omöjligt på storvreten!" det kanske tillome blir jag? :)Jätte fint skrivet!

2010-12-02 @ 10:50:02
Therése

Ha ha ha, nej det är sant, på Storvreten är fan inget omöjligt! Kolla Tumba-Tarzan t.ex, vilken legend! Man får helt enkelt göra det bästa av vad man har...världsrekordtagare i betongväggsklättring kanske?

2010-12-02 @ 11:19:56
URL: http://yurei.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0