Feta fula lantis

På landet bryr man sig inte om yta, är tjock, luktar illa och klär sig i Ica Maxi kläder.
Det är den bilden storstadsborna har av landsbor.
I tidningen City för några veckor sen var det en teaterkärring som snacka om självömkande fetton på landet och fräscha Östermalmsbruttor med självdisciplin... hon ville dock bara provocera(inte så lyckat när det bara är stockholmare som läser tidningen) så henne kan vi ta och glömma. Men idag däremot förklarade två överviktiga helt uppriktigt hur svårt det var att vara tjock i stan. De romantiserade landet så till den grad att det nästan lät som ett paradis för rultor. Där kan man hitta kläder för stora lättare, för där handlar folk på de stora klädkedjorna, de bryr sig ju inte om yta och kan visa sig ute bland folk utan att få sneda blickar, ja just det...
Min familj är från en by och kanske är folk ovanligt hurtiga där? Men jag tror att det är som vilken svensk by som helst... folk rör sig, de rullar inte fram. Gym kanske inte ligger högst upp på listan men folk joggar, rider, promenerar.
Jag är en mix av landbo och stadsbo och det är lika tröttsamt att höra båda parternas nidbilder av varandra.
Folk i allmänhet vill kategorisera. Det är så lätt att vara fördomsfull, vi och De andra. Jag säger att jag är en mix… eller så är jag bara mig själv, det är förbannat många rädda för.
Min lärare förra terminen pratade om hur man kunde beskriva en person med sina sinnen i en text och när hon kom till lukt så sa hon, den hoppar vi över, folk är så hygieniska och luktar ju inget nu förtiden, eller jo förresten de på landet kanske. På tal om hygien... språkhygienen är ett hett ämne, en inföding som aldrig lämnat sitt trygga näste i staden sade: Farsan arbetade bort sin dialekt när han kom till stan, daaaa han kanske ville bli tagen på allvar liksom. Folk glömmer lätt, men språk och rashygien har gått hand i hand i alla länder över vår jord. Önskar folk vågade vigda sina vyer lite… så vill jag ha fred på jorden också.

Med hjärtliga hälsningar fröken Sverige



Kommentarer
Veronica

Haha, stämmer bra det. Låt oss vara oss själva, ganska enkel matematik egentligen. Bra slutkläm där på din krönika eller vad du nu vill kalla den för.

2010-05-21 @ 00:00:04
URL: http://www.metrobloggen.se/libfina
Jennie

I love it! Citatet av en viss person också var pricken över i!

Jag känner ändå att jag kan sättas in i facket som lantbosrulta, iallafall inofficiellt. Hemma i lägenheten har jag en gödselstack för att få den doft som bara vi lantisar kan få, där rullar jag mig naken varefter jag tar på mina väl svettingrodda Ge-Kås-outfit(överdel gråmelerad, underdel citrongul) och bara låter hängbrösten fritt skumpa mot min utfällda buk. Sedan kommer h.b-dunken fram, oftast blandar jag med svartvinbärssaft, annars tar jag bara grädde eller smält smör. Att sitta där, se när solen går ner med en rå isterband i näven och drömma sig bort till den riktiga landsbygden, den som det är okej att vara ful, där det är okej att skita med öppen dörr, där hygien och hälsa är för "sånna där stockholmare". Åh, vad jag längtar tills jag åker till mitt barndomshem i sommar, då jag äntligen får lägga ut och slipper stadens krav på mig att vara slank och sund. I sommar ska jag lukta illa, om inte för min egen självkänsla så för att bejaka samhällsbilden av en äkta lantis!

2010-05-25 @ 23:01:00
Jennie

I love it! Citatet av en viss person också var pricken över i!

Jag känner ändå att jag kan sättas in i facket som lantbosrulta, iallafall inofficiellt. Hemma i lägenheten har jag en gödselstack för att få den doft som bara vi lantisar kan få, där rullar jag mig naken varefter jag tar på mina väl svettingrodda Ge-Kås-outfit(överdel gråmelerad, underdel citrongul) och bara låter hängbrösten fritt skumpa mot min utfällda buk. Sedan kommer h.b-dunken fram, oftast blandar jag med svartvinbärssaft, annars tar jag bara grädde eller smält smör. Att sitta där, se när solen går ner med ett rå isterband i näven och drömma sig bort till den riktiga landsbygden, den där det är okej att vara ful, där det är okej att skita med öppen dörr, där hygien och hälsa är för "sånna där stockholmare". Åh, vad jag längtar tills jag åker till mitt barndomshem i sommar, då jag äntligen får lägga ut och slipper stadens krav på mig att vara slank och sund. I sommar ska jag lukta illa, om inte för min egen självkänsla så för att bejaka samhällsbilden av en äkta lantis!

2010-05-25 @ 23:06:09
Bella

Vad är hygien..?

Vill bara rätta Jennies kommentar, "sånna där stockholmare" borde egentligen vara "de dära stadsborna"!

Über bra inlägg, you go girl!

2010-05-27 @ 19:04:37


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0