Olika koder

Jag vakna upp på pendeln, huvudet hade hängt från den värkande nacken i en skarp 90 graders vinkel.

Varför hade jag så många runda ögon riktade på mig?

Hade jag snarkat? Pratade jag i sömnen? Fes jag? Hänger det en dräggelsträng från min läpp?
Nej, det var nog inget av det.
Kanske gör jag samma sak när någon sitter sovande på bussen eller tåget?
Att betrakta någon som absolut inte vet, få granska och glo utan att blickar behöver mötas och utan att bli upptäckt.
Här är det tabu att vara "gloapa", ingen ska intressera sig för sina medmänniskor.
På gatorna stirrar alla stint framför sig som om de drogs framåt bara av sin blick.
Jag tycker att det på ett sätt är bra.
När jag åker till mina hemtrakter till den lite mindre staden finns det inga sådana koder, att man inte kan stirra för länge på en främmande människa utan att det blir lite lustigt; Känner jag dig? Är du förbannad för något? Vill du veta vad klockan är?
Inte heller att man inte helt uppenbart får visa att man faktsikt tjuvlyssnar på samtalet på bussen...
Detta blir jag lätt lite paranoid över.

Trots allt är vi alla nyfikna, även om folk här i stan låtsas att de är helt uppe i sig själva, så kan ögonen som tittar på en i fönstrets spegelbild på pendeltåget avslöja att det bor en liten apa i dem också.

http://www.flickr.com/photos/35249828@N06/3274903378/


Kommentarer
Veronica

Mkt sant! Skillnaden här mot "småstad" är att vi alla låtsas som inget fast vi egentligen är mer sniket nyfikna än alla andra småstäder tillsammans. Vi beter oss lite som en litotes skulle man kunna säga, om det går:)

2010-02-10 @ 18:37:45
URL: http://www.metrobloggen.se/libfina
Jenso

Frågan är; eftersom vi är från den där småstaden, har vi extra gloapa i oss utan att tänka på det? Har den växt bort? Vår kära mor har den inte växt bort på, men tänk om man själva verket varit likas skamlöst apgloende som henne, eller till och med fortfarande är det.

Jag tror inte det, för kung och fosterland, jag hoppas verkligen inte det.

2010-02-22 @ 11:17:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0