Lagom bitter

Bitterhet kan ha en frätande inverkan på ens person... men så kan det ju vara ytterst roande också. Jag tror att balansgången, så att det inte slår över, är nyckeln till det hela.
"Lagom bitter" kommer därför vara en följetång i min blogg där jag visar citat från lagom bittra människor, antagligen med författare som majoritet, för dom är ju ett jävla pack... skämtosido... skämtosido... eller?

Jag läser nu om Sara Wacklin, en finsk författarinna som levde under 1800-talets första hälft. Hon skrev ett memoarverk och i denna fick hela bygdens folkskara skådespela. En av personerna var dock diktad, den lilla flickan Julma som växte upp under eländiga förhållanden.
Julma är dock Sara Wacklin själv, och Julma har på finska den dialektala betydelsen "den fula".

Hon sa att det enda hennes föräldrar skänkt henne var det "tomma glädjelösa livet vars enda arv var elände".

När Wacklin fått ett nytt porträtt målat av sig skrev hon på baksidan "Låg tvenne gånger livlös som barn av hunger, klagade aldrig"




Kommentarer
Veronica

Hehe, snacka om att va bitter. Men jag har på sistone kommit på att jag iof gillar bittra människor, men som är absolut medvetna om sin egen bitterhet. Viktigt att påpeka. Det är ju då det blir underhållning och inte skadligt missnöje. Balansen där är ofta finstilt.

2010-12-08 @ 09:16:55
URL: http://www.metrobloggen.se/libfina
Therése

Ja,jag har alltid varit ett fan av bitterhet. Så länge det går hand i hand med självdistans, annars blir det lätt renodlad pessimism och det är inte riktigt lika roligt.

2010-12-08 @ 10:31:39
URL: http://yurei.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0