Lagerlöfhysteriiiiiiii



Mitt liv innefattas i denna bild, uppsatslitteratur och kaffe.
Jag tycker det är kul att läsa och analysera. Jag tycker det är kul att läsa om själva läsningen, alltså forskningen kring verket. Men precis som när man skriver skönlitteratur så kommer frågan: Varför? Det känns emellanåt meningslöst att lägga ner allt detta arbete, för vaddå? Jag har brottats med tanken att det är ofruktsamt att göra en komparativ studie i detta ämne... numero 1. Författaren försöker alltid leda sina kritiker för att skriva in sig i större litterära sammanhang. numero 2. Eftersom författaren i fråga är avliden så kan man aldrig få veta om hon varit i kontakt med den andra boken i fråga. numero 3. Jag tror inte hon har varit i kontakt med den andra boken i fråga... Men så kommer vi till forskningen till verket, där har vi en hel drös med folk som gjort det jag nu gör. Och de verkar tro att Lagerlöf varit i kontakt med all litteratur som skrivits världen över.
Så mitt arbete går ut på att motbevisa och det är mycket svårare än bevisa. För det är ju så himla lätt att hitta överensstämmelser om man letar. Gösta Berling var blond...Nalle puh var gulhårig...SAMMA! Vissa jämföranden är faktiskt så långsökta...nästan iallafall...


Kommentarer
Veronica

Se där. Vad fint uppställt du har det. Ser ambitiöst ut och Therésigt det med - böckerna har romantiska drag över sig, inte så tillspacklade och dessutom lånade, snarare än köpta. Javisst går det att vara riktigt långsökt, det känns som om det eg är vad det går ut på, speciellt inom litteraturen. Så med din fantasi klarar du nog att leta efter motbevis, det tror jag nog :)



Och vad gäller vattenpipan är jag jättepå att få ta del av den och ditt mfl.s sällskap någon vacker dag, snart! Kul. Ska bara hinna skriva färdigt en uppsats och önska tomten en god jul :p

2010-12-06 @ 00:00:03


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0